Spørsmål og svar

Hver uke svarer Annlaug Madland på medlemmenes spørsmål

Annlaug Madland er førskolelærer og har hovedfag i pedagogikk fra Universitetet i Oslo. Hun har lang erfaring fra arbeid i barnehage og med å utdanne førskolelærere

0-6 på facebook

Besøk 0-6 på Facebook:

Min minnebok

Med Min Minnebok fra 0-6 systematiserer du enkelt innholdet til barnas avslutningsperm. Det er et vakkert design laget av 0-6 spesielt til barnehager og det gir barnas "avslutningsperm" en flott innpakning i tilllegg til at den har flere praktiske løsninger som lomme for CD med digitale bilder eller annet og kuttet ut ramme til bilde på forsiden.

Les mer>>

« TEMA: ESTETIKK - leder | Main | 0-6 MAGASINET leder »
torsdag
mai272010

Opplevelse Leder 0-6 MAGASINET

Det er knapt mulig å sette ord på hvor viktig opplevelse er for all utvikling. Vi lærer hverandre å kjenne gjennom felles opplevelse, og vi lærer oss selv å kjenne gjennom opplevelse. Nylig fikk jeg en morsom tankevekker. Min nevø på tre år våknet en natt på ei hytte i fjellet. Det var bekmørkt og han ble redd. «Jeg finner ikke meg,» utbrøt han. Han opplevde at han var borte og fikk kort og godt panikk helt til han forstod at det bare var fordi det var mørkt.

Vi husker alle den dagen vi lærte å sykle. Opplevelsen av mestring og å ha knekket en kode setter dype og viktige spor, og det danner grunnlag for et nødvendig og solid selvbilde.

Man må vite hva det er å kjede seg for å ha det morsomt, og man må feile for å lykkes. Barn gir ikke opp. De prøver og de prøver til de klarer, de ramler over ballen 100 ganger før de til slutt setter den i mål, og de detter ned fra diverse grener før de til slutt når toppen av et tre. De utfordrer stadig egne grenser, ofte til voksnes frustrasjon. Men det er nødvendig.

Mitt rikeste år i barnehage var det første etter at jeg ble førskolelærer. Vi lagde taubane i trærne og vi pusset opp den gamle båten som hadde stått ute ved sandkassa i 15 år. Vi tettet alle hull mer eller mindre og den lille prammen fikk seil. Puljevis seilte vi ut til små øyer på Hurumlandet. Det var ingen sosiale problemer. Ingen ertet hverandre og alle var med. Sett i ettertid aner jeg ikke hvordan vi fikk lov til å holde på slik og jeg priser meg lykkelig over at ingen skadet seg. Samtidig er jeg overbevist om at det høye aktivitets- og opplevelsesnivået var en viktig årsak til det totale fraværet av sosiale problemer. Barnehagen er en felles arena for opplevelser. Gjennom aktiviteter dannes samhørighet og man legger en enormt viktig grunnstein for barnas selvbilde. Det er viktig at man er klar over det og bruker denne store og viktige innflytelsen i positiv forstand.

La alle barna oppleve følelsen av å mestre.

God vår!

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Some HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>
0-6
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo
Tlf: 482 87 059
E-post: anders@0-6.no
Org nr: 986405887
0-6 drives av:
0-6 Utvikling Nederhoed
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo