TEMA: ESTETIKK - leder

JEG BOR I OSLO Jeg har ganske lenge bodd nære Munch-museet. Jeg er litt over gjennomsnitt interessert i kunst, og jeg innså at jeg ikke hadde besøkt Munch-museet siden før Skrik og Madonne ble stjålet, da min sønn på da 4 år kom hjem fra barnehagen og fortalte at han hadde besøkt nettopp Munch-museet.
Noen uker senere hadde vi besøk fra utlandet og vi tok dem med til dit. Sønnen var med og han fortalte om et bilde han hadde sett med barnehagen en måneds tid tidligere. Han beskrev det nøye og vi gikk gjennom museet og lette, men fant ikke bildet. Til slutt grep vi tak i en vakt og jeg spurte hvor bildet var.
Sønnen på 4 forklarte vakten i detalj hvordan bildet så ut. Hun forsto med det samme hvilket bilde han mente og fortalte at nettopp dette maleriet hadde de satt på magasinet i kjelleren for litt siden for å erstatte det med et annet bilde. Jeg var redusert til passiv tilskuer til en debatt om Edvard Munch mellom en gutt på 4 og en museumsvakt.
Jeg aner ikke hvildet bilde det var snakk om og vet det enda ikke. Konklusjon: Form, farger og historier, ja estetikk, kan gjøre sterkt intrykk.
Hva er pent og hva er ikke pent kan man diskutere i det vide og det brede og neppe noen gang bli enige. Heldigvis, ellers ville det meste blitt ganske kjedelig, men jeg tror alle kan enes om at det er fokuset på hvordan vi har det rundt oss som er vesentlig, og at fraværet av fokus er sørgelig.
Jeg mener barnehagen først og fremst skal være en arena som fremmer lek, læring, trivsel og opplevelser. Alt dette henger sammen, og jeg mener bestemt denne arenaen fungerer best om man har litt fokus på omgivelsenes utforming og farger. Det trenger ikke koste mye å ha det pent rundt seg og med det som utgangspunkt kan man få mye trivsel for lite penger.
Riktig God Høst!