På tur i skogen

?Spørsmål
Vi er ofte på tur i skogen, og barna har det supert. Men nå har jeg fått en sjef som er skeptisk til disse turene (vi har et fast sted med en naturlekeplass) fordi det kan være "farlig" å klatre før høyt i trærne osv.
Finnes det regler som sier at det må være like "trygt" i skogen som på barnehagens lekeplass? Synes du man bør ta de samme hensynene?
Silje
!Svar
Hei, Silje!
Så vidt meg bekjent finnes det ikke regler som sier at det må være like ”trygt” i skogen som på lekeplassen i barnehagen. Det ville jo også vært temmelig tåpelig om vi ønsker at barna skal få gode natur- opplevelser. Vi kan ikke gjøre skog og mark sikre på alle måter. Når barna leker ute i barnehagen, ivaretas sikkerheten a) ved at lekeapparater, utstyr og plassering er montert og utformet i henhold til de reglene som gjelder (HMS) og b) ved at de voksne er sammen med barna, går runder og hele tiden har et overblikk over hvor barna er, hva de gjør etc. På tur i skogen ivaretas sikkerheten ved god planlegging, gode rutiner, gjennomtenkt opplegg, fordeling av ansvar, tettere voksenkontakt og styring. I tillegg: Ha med mobiltelefon, førstehjelpsutstyr og alt mulig annet som kan hjelpe om uhellet skulle være ute. Dermed hviler et større ansvar på pedagogisk leder og den enkelte voksne.
Så mitt svar til deg er ja og nei: En kan ikke ta de samme hensynene, men sikkerheten bør være like god. De fleste barnehager har gode rutiner og gode erfaringer rundt dette. Personlig synes jeg det ville vært tragisk om en slutter å dra på tur med de begrunnelsene du nevner. For meg høres det litt hysterisk ut. Ja… verden er et farlig sted, men barna våre må før eller siden lære seg å håndtere også de litt ”farlige” situasjonene. Om de aldri blir eksponert for annet enn det som er 100 % trygt, så kan det lett gå virkelig galt den dagen de står over for en utfordring. Håper ikke dere blir fratatt disse verdifulle opplevelsene, Silje!
Lykke til med planlegging for sikre turer i fin natur!
Annlaug

Reader Comments