0-6 på facebook

Besøk 0-6 på Facebook:

Min minnebok

Med Min Minnebok fra 0-6 systematiserer du enkelt innholdet til barnas avslutningsperm. Det er et vakkert design laget av 0-6 spesielt til barnehager og det gir barnas "avslutningsperm" en flott innpakning i tilllegg til at den har flere praktiske løsninger som lomme for CD med digitale bilder eller annet og kuttet ut ramme til bilde på forsiden.

Les mer>>

« Utbrent eller sugen på mer? | Main | På tur i skogen »
fredag
des092011

Juletradisjoner

?Spørsmål

Du har sikkert fått dette spørsmålet før, men jeg prøver meg i alle fall. Vi er en Oslo - barnehage som har vært ganske "hvit" men de to siste årene har vi fått en del barn fra andre land og spørsmålet om å feire jul og ha julekalender og juleforberedelser og historier om Jesus kommer opp. Vi er en privat barnehage. Jeg synes i grunnen det er ganske trist at noen skal holdes utenfor bare fordi foreldrene ytrer ønske om det. Når det gjelder andre aktiviteter gjennom året har vi jo en fast holdning. Alle skal med Alle skal ut. Alle skal være med på alt, men så komme julen og plutselig er det masse usikkerhet, følelser og spørsmål. Kan man bare si: Sånn gjør vi det her og liker du det ikke, så beklager, men da får du holde barna hjemme, men vi fraråder det!!

Har du erfaringer rundt dette er jeg glad for den hjelp jeg kan få.

Kåre

!Svar

Hei, Kåre!

I Rammeplanen (2011: 23 og 18-20) kan vi lese:

”Barnehagen skal være et miljø hvor ulike individer og ulike kulturelle ytringer møtes i respekt for det som er forskjellig. Å belyse ulikhetene og det som er felles kan gi grunnlag for forståelse og innsikt. Et møte med noe som er forskjellig fra ens eget, gir muligheter for å utvikle en positiv nysgjerrighet overfor menneskers og kulturers likheter og ulikheter.

To begrep i loven, forståelse og samarbeid, dekker ulike sider ved kontakten mellom barnehagen og foreldrene. Med forståelse menes gjensidig respekt og anerkjennelse for hverandres ansvar og oppgaver i forhold til barnet. Med samarbeid menes regelmessig kontakt der informasjon og begrunnelser utveksles.

Barnehagen har en viktig oppgave som møtested for barn og småbarnsforeldre og som kulturformidler. I møte med foreldre med minoritetsspråklig bakgrunn har barnehagen et spesielt ansvar for at foreldrene har mulighet til å forstå og gjøre seg forstått i barnehagen.

Å møte foreldre fra ulike kulturer, både innen det norske samfunnet og fra andre land, krever respekt, lydhørhet og innsikt.”

Det er et klart krav i Rammeplanen at barnehagen skal arbeide for likeverd, toleranse, integrering og åpenhet samt stå for et positivt syn på det mangfoldet vi nå har i og med vårt flerkulturelle samfunn. Situasjonen du beskriver er nok velkjent for mange barnehager og folk løser dette på ulike vis. Det er klart; om enkeltbarn eller grupper med barn til stadighet blir holdt borte fra fellesskapet, så er det ikke positivt (verken for dem eller de andre barna). samtidig skal vi ha respekt for at en del av de selvfølgelige (for oss) tradisjonene VI har, på ingen måte oppleves slik for mennesker fra andre kulturer. Hva med å arrangere noe alternativt når barn ikke kan delta i spesielle ting?

Enkelte av ordene fra Rammeplanen er verd å understreke:

• Respekt
  • Lydhørhet
  • Innsikt
  • Forståelse
  • Samarbeid

I tillegg har jeg lyst til å komme med noen ord:

• Fleksibilitet (åpne for å gjøre ting litt annerledes)
  • Kreativitet (stadig på jakt etter nye løsninger og ideer)
  • Vilje til kompromiss (vi er villige til å komme foreldrene i møte/møte dem på halvveien)

Som du vil se i linken under, har liknende spørsmål vært berørt på 0-6 tidligere. Håper du finner hjelp i noe av dette…

Les mer>>

Lykke til!

Annlaug

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Some HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>
0-6
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo
Tlf: 482 87 059
E-post: anders@0-6.no
Org nr: 986405887
0-6 drives av:
0-6 Utvikling Nederhoed
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo