Lekeplassen er helt dekket av nysnø. Flott, tenker jeg mens jeg løper oppover bakken til barnehagen. Da kan vi ta med barna ut på aketur, slik vi lovet dem i går. Alle lyste opp da de fikk vite om aketuren – ikke så rart, siden regnet har kommet i veien for slikt de siste ukene.

Men først er det andre ting som må gjøres.

Du har tid
Jeg må forberede dagen – kopiere opp fagstoff til pedagogisk ledermøte, finne fram rytmeinstrumentene til samlingsstunden – ja, og så må jeg se over prosjektplanen til det prosjektet vi skal starte. Jeg sier strengt til meg selv: Nå må du ta en ting av gangen. Du har tid. Dette går bra. Og høydepunktet i dag er så klart aketuren sammen med barna!


I garderoben sitter en mor med tårer i øynene. Jeg setter meg ned foran henne. Hun forteller om samlivsbrudd. Pappaen til lille Nora flytter fra dem. Jeg lytter og trøster og lover at vi skal følge opp Nora. Moren er takknemlig, tørker tårene og går.
Jeg rekker ikke å ta av meg klærne før jeg må inn på avdelingen. Glade barn kommer løpende med en gang. Jeg blir glad igjen jeg også: «Hei!» sier jeg. «I dag skal vi ake!» Så ser jeg at Petter, som har hatt tidligvakten, ser på meg og rister på hodet. Ina er syk, og da kan vi ikke ta barna med på aketur likevel. Vi kan ikke ta med oss 20 barn mellom to og fem år ut i snøen når vi bare er to voksne. Vi må avlyse aketuren.

Fremdeles med ytterklærne på, setter jeg meg ned på gulvet og samler barna rundt meg. Jeg ser skuffelsen bre seg over ansiktene deres mens jeg forteller om aketuren det ikke blir noe av likevel. «Men du lovet», sier en av femåringene. Tid for en nødløsning. «Jeg vet noe annet vi kan gjøre,» sier jeg. «Vi kan leke at vi er på aketur inne på aktivitetsrommet!»

Hva med?
Nora sitter alene i lekekroken. Hun sa ingenting da jeg fortalte at det ikke ble noen aketur. Hun gikk bare og satte seg ned helt for seg selv. Jeg må sette meg ned og prate med henne, tenker jeg. Skal bare henge fra meg jakka først.
Jeg møter Karin, styrer i barnehagen, på vei til garderoben. «Kan du se på vaktplanen sammen med meg?» Jeg nikker og sier at vi må få vikar for Ina. Karin rister på hodet. «Vi har ikke penger igjen på vikarbudsjettet.» «Men,» sier jeg, «hva med prosjektet vårt? Og turene vi har planlagt? Og mattematikkopplegget vi skal gjennomføre neste uke?» «Beklager,» sier Karin med trist stemme. Det er flere sykemeldte i de andre avdelingene, forteller hun, og Ina er foreløpig sykemeldt to uker. Det betyr to uker med for få voksne på avdelingen min. Aketur? Ikke sjans.
Jeg skynder meg inn på avdelingen igjen. Petter ser sliten ut etter en morgen alene med 20 barn, noen større og mange små. Sammen med barna begynner jeg å lage akebakker med puter og tepper inne på aktivitetsrommet. Barna virker glade og engasjerte i leken, med unntak av Nora, som fremdeles står litt for seg selv.

Jeg skal akkurat til å gå bort til henne, da pedagogisk leder på en annen avdeling kommer inn. Hun er nyutdannet og trenger hjelp til å forberede en foreldresamtale. Om jeg har tid i løpet av dagen? Jeg rister på hodet og forklarer situasjonen: Vi er bare to voksne på avdelingen. «Men jeg skal si i fra med en gang jeg har muligheten!» sier jeg. Like etter ringer prosjektlederen, som etterlyser tilbakemelding på planen hun har sendt over. Kanskje jeg rekker å se på den i lunsjen?
Da det er tid for samlingsstund, kommer jeg på at jeg ikke har funnet frem instrumentene jeg hadde planlagt å bruke. Ja, ja, vi får ta noen sanger i stedet.

Bare å glemme
Under lunsjen sniker jeg meg bort til PC’en for å finne frem prosjektplanen. Noen velter glasset sitt, og melken flommer utover bordet. Petter ser på meg med et spørrende blikk: Skal vi ikke ha barna i fokus i lunsjen også? Det er bare å glemme prosjektplanen og tørke opp melken. Jeg setter meg ned ved siden av Nora. Hun setter seg på fanget mitt med en gang og klemmer seg inntil meg.


Etter lunsj kommer jeg på fagstoffet jeg skulle presentere for de andre på pedagogisk ledermøte. Spiller ingen rolle nå – jeg må droppe møtet uansett. Barna trenger meg her i avdelingen. Jeg sier til Petter at vi må avlyse språkgruppene de kommende dagene også.
Noen timer senere trasker jeg hjemover. Dagen er slutt. Endelig kan jeg puste ut. Det har begynt å snø igjen.

Men så stopper jeg og tenker:
Hvor ble det av muligheten til å gi barna læring, omsorg og opplevelser? Det er ikke mulig å følge opp og virkelig se hvert barn med bare to voksne på avdelingen. Det går bare ikke.
Og Nora, tenker jeg med klump i magen, hun må jeg få bedre tid til i morgen.

*Tone Digranes har jobbet åtte år som pedagogisk leder i barnehager. Nå er hun tillitsvalgt for Utdanningsforbundet. Dette er hennes fortelling om en vanlig dag i alt for mange barnehager. Fortellingen sto på trykk på debattsidene i VG 22. februar 2013.